Paven på den nationale eukaristiske kongres: Brødet skal deles på verdens bord

 

Ingen eukaristisk fejring uden medfølelse med de fattige – det understregede pave Frans søndag den 25. september under messen i den italienske by Matera, som han besøger i anledning af den 27. nationale eukaristiske kongres. Kongressen afholdes 22.-25. september under temaet: ’Lad os igen få smag for brødet i en eukaristisk og synodal Kirke’.

I sin prædiken reflekterer paven over Lukas 16,19-31, der fortæller om den rige mand og den fattige Lazarus, der forgæves håber at kunne spise resterne fra den rige mands bord. Paven opfordrer de kristne til at ”vende tilbage til smag for brødet”.

”Evangeliet, vi netop har lyttet til”, understregede paven, ”fortæller os, at brødet ikke altid deles på verdens bord, ikke altid dufter af fællesskab og ikke altid brydes retfærdigt”. I lyset af disse modsigelser må vi spørge os selv, hvad nadverens sakramente, ”kilden og højdepunktet af den kristnes liv”, kræver af os.

At tilbede Gud og ikke os selv
Paven forklarede, at eukaristien først og fremmest minder os om Gud – mens den rige mand i lignelsen ikke er åben for et Gudsforhold: der er ikke plads til Gud i hans liv, fordi han kun tilbeder sig selv. Det er en trist realitet, som vi stadig ser i dag, ”når vi sammenblander hvem vi er med hvad vi har, og når vi værdsætter folk ud fra deres rigdom, titler, roller eller tøjmærker”, forklarede Frans.

”Det er en form for religion, hvor det handler om at have og at prale, som ofte dominerer denne verden, men som i sidste ende efterlader os tomhændede”, fortsatte paven: I lignelsen har den fattige mand et navn, Lazarus, som betyder ’Gud er min hjælp’. Selv om han er fattig og marginaliseret, er hans værdighed intakt, understregede paven, fordi han lever i et Gudsforhold. ”Heri ligger den udfordring, som eukaristien bringer til vores liv: at tilbede Gud og ikke os selv”.

Vi tager i stedet imod et nyt ’look’ i vort liv, når vi tilbeder Herre Jesus, som er til stede i eukaristien, sagde paven. ”Jeg er ikke det, jeg har, og de succeser, jeg har opnået; mit livs værdi afhænger ikke af, hvor meget jeg praler, og bliver ikke mindre, når jeg fejler og falder”.

Kærlighed til brødre og søstre
Eukaristien opfordrer os også til at elske vore brødre og søstre. Dette brød er kærlighedens sakramente, understregede paven: ”Det er Kristus, der ofrer og bryder sig selv for os og beder os om at gøre det samme”. Som evangeliet siger, afhænger vores evige ”fremtid af vort nuværende liv”. Hvis vi graver en kløft mellem os selv og vore brødre, graver vi vor egen grav for fremtiden” – ”Hvis vi bygger mure mod vore brødre nu, forbliver vi indespærret i ensomhed og død”.

Vores tid
Denne lignelse er fortsat en realitet i dagens verden, advarede paven: ”Uretfærdighed, lighed, den ulige fordeling af jordens ressourcer, de stærkes overgreb på de svage, ligegyldigheden over for de fattiges skrig, den afgrund, vi graver hver dag, som skaber marginalisering”, kan ikke ”lade os forblive indifferente”. Paven opfordrede de kristne til at erkende, at eukaristien er en ny profeti for verden og er Jesu nærvær, hvorigennem han beder os om at engagere os, så en effektiv omvendelse kan finde sted: ”Fra ligegyldighed til medfølelse, fra ødselhed til deling, fra egoisme til kærlighed og fra individualisme til broderskab”.

En eukaristisk Kirke
Paven insisterede på, at en eukaristisk Kirke skal bygges af kvinder og mænd, som deler brødet med dem, der lever i ensomhed og fattigdom; dem, der hungrer efter ømhed og medfølelse, og dem, hvis liv falder fra hinanden, fordi håbet mangler. ”Der er ingen ægte eukaristisk tilbedelse for de mange ’Lasarus’er', som selv i dag går ved vor side”.

Som et ekko af kongressens tema opfordrede pave Frans de tilstedeværende til at ”vende tilbage til smagen for brød”, for når vi er sultne efter kærlighed og håb, eller tynges ned af livets prøvelser og lidelser, bliver Jesus det brød, der nærer og helbreder os”. 

Broderskabets apostle
”Lad os vende tilbage til smagen for brød, for mens uretfærdighed og diskrimination af de fattige fortsat har en plads i verden, giver Jesus os brødet til at dele og udsender os dagligt som apostle for broderskab, retfærdighed og fred”, understregede pave Frans. ”Lad os vende tilbage til smagen for brød, som sætter Jesus i centrum og bliver et brød af ømhed og barmhjertighed for alle”.

”Lad os vende tilbage til smagen for brød idet vi husker, at mens denne jordiske tilværelse opbruges, varsler eukaristien løftet om opstandelse og leder os frem mod det nye liv, der overvinder døden”, sluttede paven sin prædiken og opfordrede de kristne til at vende tilbage til smagen for brødet, når håbet blegner og vi føler ensomhed i hjertet, en indre træthed, syndens byrde og frygten for ikke at lykkedes”.

”Lad os atter vende tilbage til Jesus, lad os elske og tage imod Jesus. Fordi han overvinder døden og han fornyer altid vort liv”.

Tekst: Katarina Agorelius, Vatikanets medier