Pavens bønsintentioner for juni: Bed for familien!

Familien er i centrum for pave Frans’ bønsintentioner for denne måned. I videoen, der præsenterer bønsintentionerne, opfordrer paven de kristne familier til at udtrykke deres kærlighed i konkrete handlinger, at lære af fejltagelser og opdage Guds tilstedeværelse i hvert øjeblik.

Vatikanet offentliggjorde torsdag videoen for juni måned, hvori han beder verdens troende om at bede sammen med ham for familierne i denne måned. Paven betror sine intentioner til hele Den katolske Kirke gennem det verdensomspændende bønsnetværk, der har produceret videoen.

I videoen siger pave Frans:

”Familien er det sted, hvor vi lærer at leve med hinanden, at leve med de unge og med de ældre.

Ved at være forenet – unge, gamle, voksne, børn – i vor forskelligheder evangeliserer vi ved vort eksempel i livet.

Der findes naturligvis ikke nogen ’perfekt familie’, for der er altid et ’men’.

Men det betyder ikke noget. Vi skal ikke være bange for fejltagelser; vi skal lære af dem, så vi kan komme videre.

Lad os ikke glemme, at Gud er med os: i vore familie, i vort nabolag – i den by, hvor vi bor, er Han med os.

Og Han tager sig af os. Han er hos os hele tiden, når båden bliver kastet frem og tilbage i stormen: når vi skændes, når vi lider, når vi er lykkelige, er Herren der for at ledsage os, for at hjælpe os og for at irettesætte os.

Familiekærlighed er en personlig vej til hellighed for hver enkelt af os.

Derfor har jeg valgt det som tema for denne måneds ’Verdensmøde for Familierne’.

Lad os bede for kristne familier rundt om i verden; lad os bede om, at hver enkelt familie må legemliggøre og opleve ubetinget kærlighed og bevæge sig fremad i det daglige livs hellighed”.

Pave Frans’ bønsintention for denne måned falder sammen med fejringen af Verdensmøde for Familierne den 22.-26. juni i Rom. Denne begivenhed afslutter et år, der har været dedikeret til overvejelser om familien i anledning af femårsdagen for offentliggørelsen af pavens apostolske formaning Amoris Laetitia.