De nordiske biskopper skriver om coronaepidemien

Foto: Marko Tervaportti

Kære troende,

I løbet af nogle få dage har coronaepidemien også spredt sig til vore lande i en sådan grad, at de civile myndigheder nu har vedtaget gennemgribende beslutninger. De civile myndigheder har valgt nogle meget vidtgående forholdsregler for sikkerhedens skyld. Vi biskopper har på vort plenarmøde valgt at udstede passende retningslinjer ud fra de lokale myndigheders anbefalinger og forordninger med hensyn til især den offentlige tilbedelse og forsamlinger i vore bispedømmer. Disse anordninger har vi suppleret efter behov.

Ud over de nødvendige forholdsregler af rent sundhedsmæssige årsager opstår der også bekymringer som følge af coronaepidemien: frygt for vores ældre og syge slægtninge og bekendte, usikkerhed på grund af manglende af kommunikation, som skaber alvorlige konsekvenser for dagligdagen for utallige mennesker.

Derudover frygter mange at verdenssamfundet og livet i de enkelte lande bliver ustabil.

Derudover kan der opstå nogle mørke, ja til tider apokalyptiske tanker om betydningen af ​​den aktuelle situation. Situationen er alvorlig, men vi bør holde fast og have tillid til Gud og hans forsyn. Selv om vi mennesker oplever, at vi ikke har alt under kontrol, men føler, at vi er prisgivet til stærkere kræfter. Daglige aktiviteter, der vi tager for givet, skal ændres eller opgives. Meget, der hidtil har været muligt, skal undgås helt. De kommende uger, måske endda måneder, vil være en prøvetid, men den må ikke føre til håbløshed og desperation.

Situation fører også til, at alle offentlige gudstjenester og andre sammenkomster i menighederne aflyses. Det skal understreges, at det ikke er en synd, hvis man under disse omstændigheder ikke deltager i søndagsgudstjenesten. Ikke desto mindre vil mange savne at modtage eukaristien. Der findes mulighed for at modtage en åndelig kommunion, som vi stærkt anbefaler alle troende. Den åndelige kommunion er en indre bekendelse af troen på Kristi nærvær i Eukaristien. I bønnen udtrykker man sin længsel efter at blive forenet med ham.

Lad os tage disse udfordringer med i vores fasteøvelser. Lad os prøve at hjælpe dem, der er særlig påvirket af konsekvenserne af coronaepidemien og forny vores tillid til Gud gennem bøn og større iver for at lade vore liv formes af ham.

På vegne af Den nordiske Bispekonference

Paderborn den 12. marts 2020

+ Czeslaw Kozon

Biskop af København

Formand for Den nordiske Bispekonference

----------

Herre Jesus Kristus, send din hellige Ånd over vor verden, som er påvirket af Corona-virussen. Helbred i din godhed de syge, beskyt os mod infektion, styrk dem, der plejer de syge. Hjælp os alle med at omvende os og stole på dig. Amen.

Hellige Maria, frelse for de syge, bed for os
Saint Joseph, bed for os.
Saint Ansgar, tak for os.
Saint Birgitta, bed for os.
Saint Heinrich, bed for os.
Saint Olav, bed for os.
Saint Thorlak, bed for os.
Alle de nordiske helgener, bed for os.
Alle Guds engle og helgener, bed for os.