Fastetidens 40 kirker i Rom – en gammel tradition

Santa Sabina, den ældste romanske basilika i Rom og opført mellem år 422 og 432, er den første stationskirke, som besøges i den ældgamle fastetradition, hvor troende besøger og går til messe i i alt fyrre stationskirker. Foto: Wikipedia.

I fastetiden holder man i Rom liv i en tradition med rødder helt tilbage til det 4. århundrede. Her valfarter man hver dag i fastetiden til en ny stationskirke for at deltage i messen. I Den evige Stad er fastevandringen derfor også en geografisk vandring, og interessen for at besøge stationskirkerne er atter stigende. Traditionen holdes også i live af byens mange seminarister, der i fastetiden har for vane at gå til messe i de pågældende stationskirker. Men hvor stammer denne tradition fra og hvad er en ’statio’?

Et vågested
En ’statio’ er først og fremmest et vågested og et sted, hvor man forbereder sig i fasten. Den hellige Ambrosius fremhævede, at det militære begreb ’statio’ skulle få os til at tænke på en vagtmand, som holder opsyn med lejren. Det beskriver fastens indstilling – at være vågen, gøre bod, omvende sig, give almisse og at faste.

’Statio’ begyndte rent konkret at tage form, da troende begyndte at samles ved martyrernes grave – det var så at sige martyrerne, der samlede de troende i kirkerne, som var opført over deres gravsted, og martyren repræsenterede som troens vogter på konkret vis en ’statio’. Det kan vi læse om i Depositio Martyrum fra år 336, hvor også kollekten og processionen, som siden skulle blive en del af liturgien, omtales. Paven anførte hvert år processionen askeonsdag fra Sant’Anselmo til Santa Sabinas Kirke på Aventinerhøjen under afsyngelse af Alle Helgens Litaniet og bøn om de helliges forbøn. I Liber Pontificalis opfordres de troende til altid at indlede et besøg i en stationskirke med en procession.

Til at begynde med var det altid en biskop, som celebrerede liturgien i stationskirken – i Rom var det paven. Traditionen spredte sig til hele Europa og Nordafrika, men rækkefølgen af stationerne, som de stod opført i missalet, var altid kirkerne i Rom. Det var for at styrke fællesskabet med Rom og dens biskop, paven. Liber Pontificalis beskriver hvorledes pave Hilarius organiserede stationerne, men den første omorganisering og egentlige fastlæggelse af traditionen sker med Gregor den Store i det 5. århundrede. Med ham bliver stationskirkernes antal sat til fyrre – én for hver dag i fastetiden.

Op- og nedgangstider
Traditionen har i historiens løb oplevet op- og nedgangstider. I forbindelse med pavens eksil i Avignon mistede denne liturgiske praksis sin betydning. Den hellige Karl Borromæus og pave Pius V genoptog traditionen, men med Italiens forening i 1861 blev processioner i gaderne forbudt og det satte en stopper for stationsliturgien.

Efter Lateranpagtens indgåelse i 1929 skete en opblomstring af den romerske stationsliturgi takket være msgr. Respighi, der genindførte traditionen. Siden har paven deltaget i den første station, Santa Sabina, askeonsdag.

Fra Gregor den Stores tid til i vore dage er der sket visse forandringer, idet nogle kirker nu hedder noget andet, mens andre ikke eksisterer længere. Men traditionen med stationskirker lever fortsat som et vigtigt og synligt svar på Kirkens enhed med biskoppen og det altid nærværende behov for andagt, længslen efter en dyb indre omvendelse, at våge over sin tro i fællesskab med de helliges samfund. Men især er det en måde for de troende at genopdage visheden om at tilhøre det første og eneste fællesskab med Kristus ved alteret.

I dag er følgende stationskirker i Rom:

Askeonsdag   Santa Sabina
Torsdag            San Giorgio al Velabro
Fredag               Santi Giovanni e Paolo al Celio
Lørdag              Sant’Agostino (tidl. San Trifone)

1. uge i fasten
Søndag              San Giovanni in Laterano
Mandag            San Pietro in Vincoli
Tirsdag             Sant’Anastasia
Onsdag             Santa Maria Maggiore
Torsdag            San Lorenzo in Panisperna
Fredag               Santi XII Apostoli
Lørdag              Peterskirken i Vatikanet

2. uge i fasten
Søndag              Santa Maria in Domnica
Mandag            San Clemente
Tirsdag             Santa Balbina
Onsdag             Santa Cecilia
Torsdag            Santa Maria in Trastevere
Fredag               San Vitale
Lørdag              Santi Marcellino e Pietro

3. uge i fasten
Søndag              San Lorenzo Fuori le Mura
Mandag            San Marco
Tirsdag             Santa Pudenziana
Onsdag             San Sisto
Torsdag            Santi Cosma e Damiano
Fredag               San Lorenzo in Lucina
Lørdag              Santa Susanna

4. uge i fasten
Søndag              Santa Croce in Gerusalemme
Mandag            Santi Quattro Coronati
Tirsdag             San Lorenzo in Damaso
Onsdag             San Paolo Fuori le Mura
Torsdag            Santi Silvestro e Martino ai Monti
Fredag               Sant'Eusebio
Lørdag              San Nicola in Carcere

5. uge i fasten
Søndag              Peterskirken i Vatikanet
Mandag            San Crisogono
Tirsdag             Santa Maria in Via Lata (tidl. San Ciriaco)
Onsdag             San Marcello
Torsdag            Sant’Apollinare
Fredag               ​​Sant'Eusebio
Lørdag              Santo Stefano

Den stille uge
Palmesøndag
San Giovanni in Laterano
Mandag            Santa Prassede
Tirsdag             Santa Prisca
Onsdag             Santa Maria Maggiore
Skærtorsdag
   San Giovanni in Laterano
Langfredag
     Santa Croce in Gerusalemme
Påskenat
          San Giovanni in Laterano
Påskedag
         Santa Maria Maggiore