Paven tilføjer tre påkaldelser til det lauretanske litani

Mater Misericordiae, Mater Spei og Solacium migrantium er tre nye påkaldelser, som pave Frans har føjet til Den katolske Kirkes Marialitani.

På festdagen for Jomfru Marias ubesmittede hjerte meddelte Vatikanets liturgikongregation, at den gamle lauretanske litani udvides med yderligere tre titler hvormed man påkalder sig Jomfru Marias forbøn.

Mater Misericordiae (barmhjertighedens moder), Mater Spei (håbets moder) og Solacium migrantium (flygtninges trøst) tilføjes nu til Marialitaniets eksisterende 51 tituleringer.

De kristne har gennem århundrede påkaldt Jomfru Maria med utallige titler og påkaldelser, fremgår af det brev udskrevet af liturgikongregationens præfekt, kardinal Robert Sarah, og dens sekretær, monsignor Arthur Roche, som tydeliggør, at ”den første påkaldelse vil komme efter Mater Ecclesiae (Kirkens moder, som pave Paul VI indførte, men som aldrig er kommet med i den danske liste [dvs. den placeres før Mater divinae gratiae, den gudommelige nådes moder i den danske liste]); den anden placeres efter Mater divinae gratiae, og den tredje efter Refugium peccatorum (syndernes tilflugt).

Peger hen på Kristus som Guds Lam

Det lauretanske litani kommer oprindeligt fra valfartsstedet Loreto i Italien, hvor det så tidligt som i 1531 blev sunget hver lørdag. Men oprindelsen til teksten går tilbage til 1100-tallet. I 1587 blev det officielt anerkendt af pave Sixtus V. Senere er der kommet tilføjelser til, senest i 1950 og så altså tre nye påkaldelser i år.

Litaniet udfolder sig mellem de indledende påkaldelse af Treenigheden og den afsluttende tredobbelte påkaldelse af Kristus som Guds Lam. Maria er Herrens tjenerinde, som skylder hans barmhjertighed alt, hvad hun er, og alt, hvad hun har. Når Jomfru Maria lovprises, er det i virkeligheden ham, der lovprises. Det er ham, hun viser vej til, når man mediterer over de privilegier, som er blevet hende til del.