Rusland og Ukraine viet til Marias rene hjerte

Pave Frans viede fredag den 25. marts ved en ceremoni i Peterskirken hele menneskeheden, og især Rusland og Ukraine, til Marias rene hjerte. Han udtrykte sin tillid til Jomfru Maria midt i den ”grusomme og meningsløse krig” i Ukraine.

Paven præsiderede den årlige ’24 timer med Herren’ bodsgudstjeneste i Peterskirken fredag aften, på Herrens Bebudelse.

Ved slutningen af messen bad pave Frans den indvielsesbøn, som var skrevet specielt til denne dag, hvor han betroede menneskeheden, og især Rusland og Ukraine, til Marias rene hjerte.

Han bad indvielsesbønnen sammen med alle de katolske biskopper i hele verden, mens kardinal Konrad Krajewski, den pavelige almisseuddeler, foretog samme indvielse i Mariakirken i Fatima, Portugal.

Pavens fornyelse af indvielsen skete som svar på krigen i Ukraine og på Jomfru Marias anmodning i en åbenbaring i Fatima den 13. juli 1917.

Børns tillid til deres mor
I sin prædiken reflekterede Frans over menneskehedens behov for Guds tilgivelse og vigtigheden af indvielsen.

Han sagde, at fornyelsen af indvielsesakten er viljen til at indvie Kirken og hele menneskeheden, især Rusland og Ukraine, til Marias rene hjerte.

”Der er ikke tale om en magisk formel, men en åndelig handling – en handling, der udtrykker børnenes fulde tillid midt i denne grusomme og meningsløse krigs prøvelser, som truer vor verden. Børnene vender sig mod deres moder, lægger al deres frygt og smerte i hendes hjerte og overgiver sig til hende”.

Paven tilføjede, at vi lægger alt, hvad vi har og er i et ”rent og ubesmittet hjerte, hvor Gud afspejles”.

Hjælpeløshed over for ond krig
Pave Frans beklagede den ”onde krig” i Ukraine, der har dræbt mange og forårsaget enorme lidelser.

”I disse dage kommer der fortsat nyhedsrapporter og dødsscener ind i vore hjem, mens bomber ødelægger mange af vore forsvarsløse ukrainske brødres og søstres hjem”.

Krigen, tilføjede paven, minder os om vor egen ”hjælpeløshed og vor utilstrækkelighed”, og om vort behov for ”Guds nærvær og visheden om Hans tilgivelse”.

Kun Gud alene, sagde Frans, kan fjerne ondskab, afvæbne vrede og genskabe freden i vore hjerter.

Pave Frans mindede om, at Gud valgte Jomfru Maria til at ændre historiens gang ved at begynde en ny historie om ”frelse og fred”.

”Hvis vi ønsker, at verden skal forandre sig, må vore hjerter først forandre sig”.

Glædens sakramente
Paven fortsatte med at reflektere over Marias møde med englen Gabriel ved bebudelsen, hvor Gud inviterer hende til at blive mor til Guds søn.

Englen Gabriel gav Maria den eneste sande grund til glæde, sagde paven, med ordene ”Herren er med dig”.

Katolikker oplever noget lignende i forsoningens sakramente, fortsatte paven, fordi Gud nærmer sig os, når vi nærmer os Ham med ydmyge, sønderknuste hjerter.

Bønnen er ”glædens sakramente”, sagde han. ”Det er Herren, der ligesom Maria fra Nazareth kommer ind i vores hus og giver os en uventet overraskelse og glæde: glæden ved tilgivelse”.

Paven opfordrede også præsterne til altid at udtrykke Guds tilgivelse i skriftemålet og aldrig at give udtryk for en følelse af stivhed eller hårdhed.

”Hvis en præst ikke har denne holdning med de rette følelser i hjertet”, sagde han, ”så er det bedre for ham ikke at være skriftefader”.

Svaghed blev til opstandelse
Pave Frans sagde videre, at englen Gabriel sagde til Maria: ”Vær ikke bange”.

Han tilføjede, at Gud allerede kender vore svagheder og fejltagelser, men at han inviterer os til at lægge dem for hans fødder i præstens person, når vi modtager forsoningens sakramente.

Vores svagheder kan så blive til ”muligheder for opstandelse”.

Maria inviterer os nu til at vende tilbage til vort livs kilde, til Herren, ”som er det ultimative middel mod frygt og tomhed i livet”.

Pave Frans afsluttede sin prædiken med at sige, at Marias svar på Guds invitation var ”et levende ønske om at adlyde Gud”.

”Må hun nu tage vor rejse i sine hænder. Må hun lede vore skridt gennem broderskabets og dialogens stejle og besværlige stier på fredens vej”.

Tekst: Charlotta Smeds, Vatikanets medier