"Vi med børn" interview omkring forældregrupper

Pave Frans har gentagne gange, i sine ugentlige katekeser, understreget hvor vigtigt det er med samtale om tro i alle kristne hjem. Som forældre og bedsteforældre har vi derfor brug for konkret viden om vores tro på Jesus Kristus.

På Pastoral-Centret, hvor vi udover bogudgivelser og forskelligt liturgisk materiale, også blandt andet arbejder med kateketiske tilbud, tror vi på samtaler og viden gør en forskel, både i vores personlige tro og i vores relation til Gud og vores medmennesker. Online forældregrupper er et nyt tilbud til dig, der savner samtale og inspiration når troen skal gives til nye generationer.

Realiteten er bare også sådan, at selvom Danmark er et lille land, bor og lever vi adskilt og optaget af hverdagens gøremål i en udstrækning, der mange steder i landet gør det svært at mødes fysisk i det omfang vi gerne vil og måske også ofte føler behov for.

Derfor har vi det sidste halve år tilbudt online forældregrupper, som kører på zoom hver torsdag, fordi det viser sig, der er et behov for at møde andre voksne i samtale om tro - og samtidig få inspiration til hvordan man kan tale om forskellige temaer som Jesus Kristus, Biblen, bøn eller et af de mange andre vigtige emner, vi ønsker at give videre til vores børn og børnebørn.

I gruppen har deltaget både forældre og bedsteforældre – det er frugtbart at være sammen og der har været en stemning af ”vi med børn”, har noget at tale om og give til hinanden!

Jelena Gavrilova, er en af de yngre mødre, der har deltaget i forældregruppe og hun fortæller her om sin erfaring af at være med i forældregruppen:

Vi kommer fra Letland og jeg har været i 7 år i Danmark, min mand i 15 år. Vi bor i Hedehusene, har 3 små børn: Mihails på snart 6 år, Ivans på 4 år og Maksims, som nu er 10 måneder. Jeg er hjemmegående og har savnet at møde andre katolske forældre.

Jeg har i kirken set en plakat og en brochure om forældregrupper. Det tiltalte mig, fordi jeg er optaget af, hvordan vi som katolske forældre kan hjælpe vores børn med troen og de traditioner kirken lærer os, hvordan vi læser Biblen og hvordan vi lærer vores børn at bede til Gud. Min mand og jeg tror, det er vigtigt, vores børn ser vores eksempel på tro i hverdagen, fordi det forhåbentlig betyder, at de også selv fastholder troen på Gud  - og håbet Gud giver os!

Hvorfor er du med i familiegruppen?
I forældregruppen ser vi film og taler sammen på baggrund af spørgsmål til filmens tema. Hvordan kan film og samtale hjælpe dig i forhold til din tro?
Jeg oplever, det er godt at høre og diskutere hvordan det er i andres liv, høre andres eksempler. I filmene er der interview med mennesker på gaden og der er også folk, der tror på noget andet end os. Filmene giver inspiration til hvordan man kan tale om troen, også med ens børn.

Vi har forældregrupper formiddage og aftener. Hvordan passer tidspunkterne dig?
Det passer godt til mig med mine små børn om formiddagen, fordi Maksim sover ude i barnevognen på det tidspunkt, hvor der er forældregruppe og jeg kan have en tid til mig selv.

Hvad vil du sige til andre katolske forældre om forældregruppen?
Vi skal begynde med os selv, når vi vil have børnene skal lære om kirken og begynde at komme i kirken. Diskussionen her i gruppen er god, fordi vi hører om Gud, Biblen og Jesus og hvordan vi kan se Gud i vores liv i dag. Det hjælper mig selv at deltage, fordi man får fornyet sin egen relation til Gud. Det er svært, når man går hjemme alene så jeg synes, det er rart at tale med andre om troen, også selv om det er på computeren.

Det ville være dejligt, hvis der også var en gruppe i kirken! Online er godt, men det ville også være godt at lave noget i kirken, måske med praktisk arbejde i kirken sammen med andre forældre og børn. Det er godt at være sammen med andre om noget praktisk, samtidig med man snakker – man kan høre hvordan andre gør i deres familier, når de skal lære deres børn at bede, fejre julen og man kan høre om andre idéer, fordi forældre kan hjælpe og inspirere hinanden. Man kunne ønske sig, at nogle af de katolske forældre som ikke kommer i kirken, kunne have lyst til at deltage og begynde at komme med deres børn i kirken.

Har du lyst til at vide mere eller deltage? Det er på ingen måde for sent at komme med! Se mere her: https://pastoralcentret.dk/foraeldregrupper/